Illy - az olasz eszpresszó művészete és tudománya 1933 óta

tökéletes eszpresszó

"Missziónk, szenvedélyünk és mániánk, hogy a lehető legfinomabb kávét készítsük, amit a természet kínál, és amit a legjobb technológiával és a szépség iránti állandó törekvésünkkel erősítünk.Andrea Illy - vezérigazgató.

Egy csésze eszpresszó illy módra: sosem ugyanaz  a kávé alapanyag, mégis mindig ugyanaz az aroma

A magyar Illy Ferenc által alapított triesztiillycaffé 1933 óta tökéletesíti az asztalunkra kerülő igazi olasz eszpresszót.  Az illy tudománya abban rejlik, hogy mindig ugyanazt a magas minőséget képes előállítani a folyamatosan változó kávétermésből. Az illy az egyetlen kávés cég a világon, amely kizárólag egyetlen, 100% Arabica kávékeveréket készít, mely 3 kontinenst és 20 országot átszelve a legjobb ízeket hozza el. Brazíliai arabica a kávé leghangsúlyosabb íze. Costa Ricából származnak a csokoládé és karamell édes nyomai. Etiópiából jön a virágos, gyümölcsös aroma. Indiai a fűszeres íz. A legritkább összetevő a tudás, amivel összekeverik, hogy a 9 különböző arabica aromája mindig ugyanazt az állandó harmóniát adja. Az illy kávékeveréke egyedi, összetéveszthetetlen, az egész világon elismerik. 

Az illy keverék 9féle, legjobb minőséget képviselő Arabica nyerskávé összetevője mindig más termőhelyekről származik, a jellegzetes illy ízt azonban mindig kikeverik belőlük az illy 8 év alatt kiképzett kávé sommelier-i. Az összetevőket folyamatosan elemzik, és olyan arányban keverik, hogy a végeredmény mindig ugyanazt a kellemes, gyümölcsös illy aromát adja, melynek koffeintartalma 35% - 40%-kal alacsonyabb mint a legtöbb más, robusta kávéfajtát is tartalmazó kávéké. Az alacsony koffeintartalom miatt több fogyasztható belőle mint a robusztás kávékból. Számos formában kóstolható a klasszikus szemes és darált kávétól a podos, kapszulás kávékig, melyekhez a design ikonná vált Francis Francis kávégépeket és a jellegzetes formájú Matteo Thun által tervezett csészéket is gyártja a cég.

A 100 % Arabica kávészemek kiválasztásától a pörkölési módszeren át az aromatartó, művészi alkotásnak beillő csomagoláson át az illy neve garancia a minőségre. Az illy ma is családi vállalkozás, az Illy család harmadik generációja vezeti a vállalatot, mely a világ 140 országában van jelen, éves forgalma 2010-ben 305millió Euro volt. Világszerte a gourmet kávé szimbóluma, de nemcsak kávéjáról ismert és  elismert, hanem  a hozzá kapcsolt design termékekről, így ikonikus kávégépeiről és csészesorozatairól is. Legújjab termékei a klasszikus illy keverék alkotóelemeiből származó Single Origins, ún. MonoArabica kávék, melyekkel kapszulás és szemes formában szólóban is megkóstolhatjuk a 9 arabicás illy keverék tagjait: 2015-ig a brazil, etióp, guatemalai, kolumbiai, costa ricai, indiai Arabica jelent meg szólóban, és hamarosan jön a maradék 3 szólista is.

A kávészemek kiválasztásától a pörkölési módszeren át az aromatartó, művészi alkotásnak beillő csomagoláson át az illy neve garancia a minőségre, gyönyörű tálalásban. Ez a lankadatlan szenvedély és tudományos munka tette az illyt a kávék trendcsinálójává. A jó kávé, és a kávéfőzés tudományát az illy trieszti Kávéegyetemén (Universitá del Caffe) el is lehet sajátítani, az illy 80 éves kutatásainak és fejlesztéseinek eredményeként tudományos műhelyében a legmagasabb szinten tanítja a kávé tudományt. A Kávéegyetem világszerte működtet tagozatokat, így már Budapesten is elérhető az elsősorban professzionális vendéglátósoknak, vagy  a kávé iránt mélyrehatóan érdeklődőknek szóló Universitá del Caffé - Kávé Szakértő / Barista képzés, valamint a rövidebb, Kávé Ínyenceknek, gourmet-knak szóló kurzus.

illy Art Collection – művészet, melynek a kávé a múzsája 

Az illymárkájában a kávé, a kultúra, a művészet és a design találkozik. Az illynél az eszpresszó művészet, amit ehhez illő köntösben kínálnak. Az illy kávé iránti rajongását minden terméke tükrözi. Így emelte művészetté és design ikonná - az Ernesto Illy idealisztikus espresso csésze leírásának alapján a Matteo Thun által megalkotott - jellegzetes formájú csészéjét is, melyet 1992 óta immár 60 világhírű művész – pl. Pedro Almodóvar, Marina Abramovic, Anish Kapoor, Federico Fellini, Francis Ford Coppola - dekorált az illy Art Collection évente megújuló sorozataiban, s melyekből minden évben készül vendéglátásban is használt kiadás. A fiatal feltörekvő kínai művész, Liu Wei kollekcióját Carlo Bach, az illy művészeti igazgatója a 2013-as Design Héten Magyarországon mutatta be először.

Nemcsak kávé, életfilozófia: LIVE HAPPilly 

A csészék egyik népszerű sorozata az illy brandfilozófiáját hirdeti: LIVE HAPPilly. Az illy művészet és design iránti elkötelezettségét jól tükrözi, hogy magát a márkát hordozó illy logót sem egy reklámcég, hanem az egyik leghíresebb kortárs amerikai művész, James Rosenquist tervezte. A design világában is jól csengő illy otthoni Francis Francis kávégépeiről is híres, melyk közül a klasszikus Luca Trazzi tervezte Francis Francis X1 a világ legtöbbet fotózott eszpresszó gépe volt, a legújabb Francis Francis Y1 pedig a rangos red dot design ’Best of the Best’ díját is elnyerte a háztartási gép kategóriában.

Minőség és fenntartható fejlődés: gazdasági, szociális, környezeti

Az illy kávé iránti szenvedélye megmutatkozik abban is ahogy a kávét termelő farmerekhez és a környezethez viszonyul. Az illy az első cég a világon, mely megkapta a ‚Responsible Supply Chain Process‘ (Fenntartható Ellátási Lánc) tanúsítványt a világ egyik legrangosabb minőségbiztosító szervezetétől, a DNV-től. Az illy a kávét nem a kávétőzsdékről, hanem közvetlenül a termelőktől vásárolja , ezzel a folyamatos magas minőséget, és a cég filozófiáját tükröző fenntartható fejlődést, méltányos kereskedelmet is elősegítve. Az illy olyan minimum felvásárlási  árat garantál a farmereknek, ami jelentős hasznot hoz nekik és közösségüknek is. Folyamatosan képzi a kávéframereket, díjakat tűz ki a legjobb minőségű kávét termelőknek, és olyan tudást ad át nekik díjmentesen, mely lehetővé teszi számukra a minőségi és környezetbarát termelést. Az illy ezzel elérte, hogy a kávéfaremerek között rangot jelent az illy beszállítójának lenni.

Fenntartható, Felelős, nem Fair Trade

Az illy nem használja a legismertebb ’Fair Trade’ minősítést, mivel az a kávétermelő farmerektől várja el, hogy súlyos dollárezrekért maguk szerezzék meg a Fair Trade bizonyítványt. A Fair Trade magas kávéminőséget a fogyasztónak egyáltalán nem garantál, csak annyit, hogy egy magasabb árat kapnak a minősített farmerek a kávéjukért.

Az illy ezzel szemben azt tartja fontosnak, hogy saját magát, teljes beszerzési, termelési folyamatát - a cserjétől a csészénkig - minősíttesse külső szervezetekkel, így4 különböző külső szervezet( DNV, ISO, EMAS) által elvégzett minőségbiztosítási és fenntarthatósági tanúsítvánnyal rendelkezik.

Miért kizárólag 100% Arabica?

Az illy több kávétermő kontinensen és Triesztben számos labort (Aroma Lab, Sensory Lab), és Kávé Egyetemet (Universitá del Caffé) is működtet. Egyáltalán nem használ Robusta kávét a keverékében, mivel kémiai, érzékszervi és más laborvizsgálatai is azt igazolják, hogy a Robusta kávénak nincs aromaértéke. Az illy töltelékkávénak tartja, ami csak arra jó, hogy egy keverék minősége silányabb, és ezáltal olcsóbb legyen. A Robusta felel a dohos, fás, erősen keserű kellemetlen ízért a kávéban. A Robusta kávé egyedüli előnye, hogy használatával egyszerűbb vastag cremát elérni, az ízélményt azonban nagyon lerontja. 

Csúcstechnológiával tökéletes eszpresszóhoz 

Mikor mindennapi feketénket isszuk nem is gondoljuk mennyi enregia, mennyi munka van egy csésze eszpresszóban! Az illy mindent megtesz, hogy kávéja tökéletes, pörköléskori minőségben álljon készen a darálásra és főzésre, a többi már a baristán múlik! Hogyan? 

Egy csésze eszpresszó ötven szem kávéból készül.  Elég csupán egyetlen! hibás, rossz szem, hogy elrontsa az egészet, de az illynél ez soha nem történhet meg. A kávészemek egyenkénti válogatása, a kézi szüreteléstől a pörkölésig olyan szigorú, hogy hiba nem történhet. Az illy a lehető legjobb, több szűrőn és vizsgálaton átment kávéalapanyagot  saját fejlesztésű csúcstechnológiájával, lézeres válogatógéppel monitorozza. Minden egyes kávészemet több oldalról fotóznak le, a defektes szemeket levegővel kifújják a többi közül. Természetesen, ennek jócskán áldozatául esnek a hibás szem melletti egészséges kávészemek is, de az illy csak így tudja biztosítani, hogy egyetlen rossz, a keveréket elrontani képes szem se kerüljön a keverékbe. A válogatás olyan szigorú, hogy az ily módon keletkezett selejtet más gyártók megvásárolják az illytől és lepörkölik!

Az illy mai napig legfontosabb találmányát, a nyomás alatti csomagolást (Pressurization) a kényszer szülte. Mikor Francesco Illy szakítani akart partnerével, Hausbrandttal, megállapodtak, hogy a Hausbrandt Triesztet látja el kávéval, Illy pedig a városon kívüli területeket. Csakhogy a frissen pörkölt kávé levegővel érintkezve nagyon hamar veszít minőségéből, így meg kellett oldani, hogy minőségvesztés nélkül legyen messzebb is szállítható. Ekkor találta fel és szabadalmaztatta Illy Ferenc a ‘pressurization’ néven ismert, máig használt módszert, mely mind a mai napig a legfejlettebb, legtökéletesebb kávé csomagolási módszer. Lényege, hogy nagy nyomás alatt a pörkölt kávéban levő oxigént nitrogénnel helyettesítik, így tökéletesen konzerválják a frissen pörkölt kávét. Ez a technológia tette lehetvé az illy számára a világméretű exportot, és ez tette szükségessé olyan csomagolás használatát, amelyik hosszú távon kibírja a megnövelt nyomást. Az illy kávék jellegzetes, fémdobozos csomagolása ennek a technológiának köszönhető. 

A pörkölést követően a kávé összetett, de rendkívül illékony aromáját a levegő oxigénje órák alatt tönkreteszi, nehéz  épségben megőrizni. Pörkölés után a kávét túlnyomáson, a levegő kizárásával, nitrogén hozzáadásával (Pressurization) csomagolják, mely az illy szabadalma. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a kávéban levő oxigént, nagy nyomás alatt kicserélik nitrogénre, majd a dobozt lehegesztik és nyitószeleppel látják el. Így, mivel oxigén nem éri a kávét, a benne rejlő illékony aromák, olajok a magas nyomás miatt bezáródnak a kávészemekbe. Az ily módon csomagolt kávét érlelni, pihentetni is kell néhány hétig. A nyomás alatti csomagolásra használt 3 kg-s fém dobozoknak 3 évig bírniuk kell a bennük keletkező nagy nyomást, ezért az illy trieszti gyárában saját maga! hegeszti a dobozokat, melyek minőségét/levegőmentességét 15 percente tesztelik nyomásteszttel és vízbe merítéssel. 

Így őrzi meg a kávé felhasználásig aromáját és frissességét, melyet az illy 2 évig garantál. Így lehetséges, hogy Ön akár Budapesten, akár Triesztben vagy épp New Yorkban iszik egy csésze illy kávét, a minősége ugyanolyan 2 évvel később felnyitva is mint pörköléskor. A fémdobozos exkluzív csomagolás már önmagában művészi alkotás,  a darálóra helyezhető illy brandelt fémdoboz pedig már messziről jelzi a vendégeknek, hogy illy kávét ihatnak. A darálóra helyezhető fém dobozt sok gyártó másolja már, de csak a külcsínt, a mögötte rejlő nagy nyomású csomagolás technológiát nem tudják utánozni. Hogy miért nem? Mert a nyomás alatti csomagolás nemcsak a jó aromákat őrzi meg és zárja be, ha vletlenül egy beteg/rossz szem kerül a keverékbe az tönkretszi az egész keveréket és a csonagolástechnológia erre még inkább rásegít. 

A néhány másodperc alatt amíg a kávé kifolyik a gépből, végbemegy az ízt, aromát és  illatot egyesítő alkímia. Az első kortytól a kiegyesúlyozott, intenzív ízhatás felismerhetően illy kávé. A kellemesen édes, hosszantartó íz utánozhatatlan élménnyé teszi a csészényi italt, mely a világ kávéínyencek első számú választása.

Illy Ferenc, a magyar kapcsolat

A trieszti illlycaffé-t 1933-ban a magyar származású Francesco Illy, azaz Illy Ferenc alapította. A Temesváron született és felnőtt Illy Ferenc dolgozott Bécsben is könyvelőként, katonaként túlélte az első világháború legnagyobb csatáit, majd  Triesztben telepedett le, ahol mérnöki munkája során tökéletesítette a franciák által kitalált kávéfőzőgépet. A gőzt lecserélte nagy nyomású levegőre, s ezzel forradalmasította a kávéfőzést. A Francecsco Illy ötlete óta világmárkává lett illycaffé-t jelenleg az Illy család harmadik generációja vezeti. Magyar gyökereiket olyannyira tisztelik, hogy a gyár területén több mint egy évtizede tiszteletbeli magyar konzulátus is van Anna Rossi Illy vezetésével. 

Nem csak kávé: keresztértékesítés az illy márkaerejével

Az illy ma már nem csak kávé, az illy brand erejét használva az illy  más a kávéval minőségben párba állítható premium élelmiszerekkel is foglalkozik. Az illy Gruppo cégcsoporthoz tartozik az ínyence francia Dammann tea és a Domori csokoládé is, valamint az Agrimontana gyümölcsfinomságok, melyek közül a ‘Marrons Glacés’, azaz glaszírozott gesztenyebonbon, valamint a különféle konyakban áztatott gyümölcsök, nádcukorral készített, magas gyümölcstartalmú lekvárok, paszták is különleges minőséget képviselnek mind otthoni, mind professzionális használatra.