Az illy klasszikus 9féle nemes Arabica kávéból álló keverékéből már hat szólistát, azaz MonoArabica Single Origins, területszelektált kávét kóstolhatunk: Etiópia, Guatemala, Brazil, India, CostaRica, Columbia. A MonoArabicák mind származási helyük karakterjegyeit viselik: a különböző magasság, klíma, talaj más-más ízvilágot, intenzitást, testességet eredményez.
A MonoArabicákkal egy kis érdekességet, első kóstolásra néha egész furcsaságot tapasztalhatunk meg. A MonoArabicák csak IperEspresso kapszulás formában kaphatók. A legújabb "India" intenzív, pikáns aromájú kávé. A testes ízt kakaós, pirítós kenyér jegyek kísérik, csokoládés utóízzel és egy csepp édességgel. Indiában a kávé sűrű növényzetben nő borssal, vaníliával, kardamommal és citrus gyümölcsökkel együtt.
"Missziónk, szenvedélyünk és mániánk, hogy a lehető legfinomabb kávét készítsük, amit a természet kínál, és amit a legjobb technológiával és a szépség iránti állandó törekvésünkkel erősítünk." Andrea Illy - vezérigazgató
Kíváncsi rá, konkrétan hol termett, hogyan, milyen körülmények között, kinek a farmján pontosan az a doboz MonoArabica területszelektált illy kávé, amit megvásárolt? A doboz alján levő kód beírásával azt is megnézheti a MonoArabica website-on.
Az illy IperEspresso kapszulás kávéban akár 30%-kal több kávé alapanyag van mint más gyártók kapszuláiban. Egy illy iper kapszulában ugyanis 6,7 gramm kávé van, míg a legelterjedtebb, más kapszulás rendszerek kapszulái csupán 5 gramm kávét tartalmaznak.
"Missziónk, szenvedélyünk és mániánk, hogy a lehető legfinomabb kávét készítsük, amit a természet kínál, és amit a legjobb technológiával és a szépség iránti állandó törekvésünkkel erősítünk." Andrea Illy - vezérigazgató
Tudta Ön, hogy az illycaffé-t a magyar származású Illy Ferenc, azaz Francesco Illy alapította 1933-ban Triesztben? Kezdetben a Hausbrandttal közösen dolgozott, de miután ők nem voltak vevők az ötleteire önállósította magát. Ma már a család harmadik generációja vezeti a céget, mely a világ 140 országában van jelen. A minőségi kávé világának etalonja. Magyar gyökereiket olyannyira tisztelik, hogy a gyár területén tiszteletbeli magyar konzulátus is van.
A kávé világát forradalmasító 7 találmányból 3 az illy nevéhez fűződik. Kettőt az alapító, Illy Ferenc talált fel: 1. Illetta (1934): a mai eszpresszógépek elődje, melyben Illy Ferenc először cserélte fel az addig használt gőzt nagy nyomású levegőre. 2. Nyomás alatti csomagolás (1935): a kész pörkölt kávé dobozolása során a benne levő oxigént nagy nyomás alatt nitrogénnel helyettesítik, ezáltal az a nyitásig megőrzi prököléskori frissességét! Ez tette lehetővé a világméretű exportot az illy-nek. 3. Az első adagos kávé (1970): az Easy Serving Espresso (ESE) , melyet nyílt szabvánnyá tett az illy, ma is sok cég gyártja a papírfilterbe tömörített ESE podos kávét.
Az illy mai napig legfontosabb találmányát, a nyomás alatti csomagolást a kényszer szülte. Mikor Francesco Illy szakítani akart partnerével, Hausbrandttal, megállapodtak, hogy a Hausbrandt Triesztet látja el kávéval, Illy pedig a városon kívüli területeket. Csakhogy a frissen pörkölt kávé levegővel érintkezve nagyon hamar veszít minőségéből, így meg kellett oldani, hogy minőségvesztés nélkül legyen messzebb is szállítható. Ekkor találta fel és szabadalmaztatta Illy Ferenc a ‘pressurization’ néven ismert, máig használt módszert, mely mind a mai napig a legfejlettebb, legtökéletesebb kávé csomagolási módszer. Lényege, hogy nagy nyomás alatt a kávéban levő oxigént nitrogénnel helyettesítik, így tökéletesen konzerválják a frissen pörkölt kávét. Ez a technológia tette lehetvé az illy számára a világméretű exportot, és ez tette szükségessé olyan csomagolás használatát, amelyik hosszú távon kibírja a megnövelt nyomást. Az illy kávék jellegzetes, fémdobozos csomagolása ennek a technológiának köszönhető. A jellegzetes, kávézókban a darálón látható 3 kg-s fém kávésdoboz formáját már sokan másolják, a nagy nyomás alatti csomagolástechnológiát azonban nem alkalmazzák.
Az illy vendéglátóhelyken a darálókon látható 3 kg-s kávéjának jellegzetes fémdobozos csomagolását már sok más gyártó másolja. De csak a külcsínt, a nagy nyomás alatti csomagolástechnológia, a 'pressurization', - melynek során nagy nyomás alatt a frissen pörkölt kávéban levő levegőt nitrogénnel helyettesítik - nincs mögöttük. Az ugyanis megköveteli, hogy egytelen hibás kávészem se kerüljön a dobozba.
Egy csésze eszpresszó ötven szem kávéból készül. Elég csupán egyetlen! hibás, rossz szem, hogy elrontsa az egészet, de az illynél ez soha nem történhet meg. A kávészemek egyenkénti válogatása, a kézi szüreteléstől a pörkölésig olyan szigorú, hogy hiba nem történhet. Az illy a lehető legjobb, több szűrőn és vizsgálaton átment kávéalapanyagot saját fejlesztésű csúcstechnológiájával, lézeres válogatógépekkel monitorozza. Minden egyes kávészemet több oldalról fotóznak le, a defektes szemeket levegővel kifújják a többi közül. Természetesen, ennek áldozatául esnek a hibás szem melletti kávészemek is, de az illy csak így tudja biztosítani, hogy egyetlen rossz, a keveréket elrontani képes szem se kerüljön a keverékbe. A válogatás olyan szigorú, hogy az ily módon keletkezett selejtet más gyártók megvásárolják az illytől és felhasználják keverékeikben.
Az illy tudománya abban rejlik, hogy mindig ugyanazt a magas minőséget képes előállítani a folyamatosan változó kávétermésből. Az illy az egyetlen kávés cég a világon, aki kizárólag egyetlen, 100 % Arabica kávékeveréket készít mely 3 kontinenst és 20 országot átszelve a legjobb ízeket hozza el. Brazíliai arabica a kávé leghangsúlyosabb íze. Costa Ricából származnak a csokoládé és karamell édes nyomai. Etiópiából jön a virágos, gyümölcsös aroma. Indiai a fűszeres íz. A legritkább összetevő a tudás, amivel összekeverik, hogy a 9 különböző arabica aromája mindig ugyanazt az állandó harmóniát adja.
Az Arabica kávék koffeintartalma 35-40 %-kal alacsonyabb mint a Robustáké. Az alacsony koffeintartalom miatt jó minőségű Arabica kávéból több fogyasztható, egészségesebb.
Az illy nem csak kávé, életfilozófia. A csészék egyik népszerű sorozata az illy brandfilozófiáját hirdeti: LIVE HAPPilly. Az illy művészet és design iránti elkötelezettségét jól tükrözi, hogy magát a márkát hordozó illy logót sem egy reklámcég, hanem az egyik leghíresebb kortárs amerikai művész, James Rosenquist tervezte.
Az illy név jól cseng a design világában is. Ikonná vált Francis Francis kávégépei közül a klasszikus karos kivitelűt Luca Trazzi tervezte. A Francis Francis X1 a világ legtöbbet fotózott eszpresszó gépe, a Francis Francis Y1 pedig a rangos red dot design ’Best of the Best’ díját is elnyerte a háztartási gép kategóriában.
Az illy kávé iránti szenvedélye megmutatkozik abban is ahogy a kávét termelő farmerekhez és a környezethez viszonyul. Az illy az első cég a világon, mely megkapta a ‚Responsible Supply Chain Process‘ (Fenntartható Ellátási Lánc) tanúsítványt a világ egyik legrangosabb minőségbiztosító szervezetétől, a DNV-től. Az illy a kávét nem a kávétőzsdékről, hanem közvetlenül a termelőktől vásárolja, ezzel a folyamatos magas minőséget, és a cég filozófiáját tükröző fenntartható fejlődést, méltányos kereskedelmet is elősegítve.
Az illy olyan minimum felvásárlási árat garantál a farmereknek, ami jelentős hasznot hoz nekik és közösségüknek is. Folyamatosan képzi a kávéframereket, díjakat tűz ki a legjobb minőségű kávét termelőknek, és olyan tudást ad át nekik díjmentesen, mely lehetővé teszi számukra a minőségi és környezetbarát termelést. Az illy ezzel elérte, hogy a kávéfaremerek között rangot jelent az illy beszállítójának lenni.